dinsdag 1 september 2020

De klap - Christos Tsiolkas

Op reis in Australië las ik Barracuda van Christos Tsiolkas en daarvan was ik erg onder de indruk. Van mijn airbnb huiseigenaar kreeg ik daarom Dead Europe van hem, en zelf vond ik later de Nederlandse uitgave van The slap. Die heb ik nu gelezen. Ik vond dit boek minder dan Barracuda, maar nog altijd interessant. Het draait om een groep mensen die met elkaar verbonden zijn via Aisha en Hector, die een tuin-bbq geven. Het zijn losse relaties; vrienden, collega's, aanhang, kinderen. Op de bbq gebeurt iets waardoor iedere persoon zijn relatie met deze groep mensen opnieuw moet definiëren. Dat gebeurt in verschillende hoofdstukken, met ieder hoofdstuk een andere hoofdpersoon. Er blijft van de groep aan het eind niet veel over. De Australische middenklasse wordt in het boek volledig gefileerd. Het is een hard boek, en ik las dat veel mensen moeite hadden met de grote hoeveelheid C en F woorden. Misschien komt het door de vertaling die het heet verzacht, maar mij is die grote hoeveelheid scheldwoorden eigenlijk niet opgevallen.

Geen opmerkingen: