woensdag 28 november 2018

Just kids - Patti Smith



Het heeft langer geduurd dan ik had verwacht om dit boek te lezen. Misschien was ik bang dat het tegen zou vallen, als fan van Patti Smith? Maar uitiendelijk heb ik mijn leesclub gevraagd om het boek te bespreken tijdens de komende meetup, en daardoor heb ik het nu gelezen!
Uiteindelijk blijkt het een typische iiwi-boek, een coming of age verhaal van twee kunstenaars, een vriendschap/relatie van twee jonge mensen die zoekend zijn naar hun sexualiteit en volwassenheid. Hun doel in hun leven is hun van begin af an duidelijk, kunstenaar worden, maar hoe bereik je dat?
Het mooist vond ik het deel in het Chelsea hotel, een plek waar veel kunstenaars hebben gewoond en geleefd. Ook Patti Smith en Robert Mapplethorp hadden er een kamer. 
Eigenlijk is dit meer een boek over Mapplethorp dan over Patti Smith, het is een liefdevol portret van hun vriendschap door de ogen van Patti Smith. Veel liefdevoller en vriendelijker dan de kunst van Mapplethorp zelf, die ik erg recht voor zijn raap vind.
Het boek gaat nu naar een ander lid van de boekenclub!

Geen opmerkingen: