vrijdag 23 februari 2024

The chosen - Chaim Potok

Boeken komen op je pad op het moment dat je ze moet lezen. Het was fijn om dit boek over vader/zoon relaties te lezen, omdat mijn relatie met mijn vader een andere fase in gaat. Ik vond de opvoedmethode van Danny's vader vreselijk, maar aan het eind van het boek, dat ik daarom erg mooi vond, krijg je toch een soort van begrip voor de vader, die ook niet anders weet en het doet omdat hij denkt dat dat het beste is voor zijn zoon. Zijn zoon moet een liefdevolle ziel krijgen en daarvoor kent hij alleen deze methode, denk ik. Uiteindelijk geeft hij hem de vrijheid.
Ik heb dus het tweede deel eerder gelezen dan het eerste deel. Door dit deel nu te lezen begrijp ik wel meer van de beweegredenen in het Tweede deel. Dat deel vond ik denk ik nog beter, omdat de hoofdpersonen wat ouder zijn.
Hoewel ik de stukken over de Talmud saai vond, ik heb ook niet de kennis van het Joodse geloof om er iets mee te kunnen, vond ik het wel interessant om in de huidige tijden van oplaaiend geweld in het Midden oosten over de oprichting van Israel te lezen en wat de betekende voor de Joden in Brooklyn, wat de tegenstellingen waren, die er denk ik nog steeds zijn.

Geen opmerkingen: