vrijdag 17 september 2021

Een nieuwer testament - Hella S. Haasse

Er was een afbrokkeling gaande, die ons allen aantastte.

Ik hou van de boeken van Hella Haase, maar deze vond ik moeilijk. Het boek speelt in twee dagen in het Romeinse rijk in 417 na Christus, de nadagen van Rome, als het al is geplunderd door de Visigoten. Het draait om twee personen en hun connectie tot elkaar, Claudius Claudianus en Hadrianus. Beide zijn geboren in Egypte, en zoeken hun identiteit als Romein, in een Rome dat verandert, waar het Christelijk geloof de plaats inneemt van de Romeinse religie. 

Ondanks dat het maar 150 bladzijden is, is de roman een diep gelaagd verhaal over identiteit, persoonlijke ontwikkeling, religie en familie, zingeving. Allemaal interessante thema's, maar toch vond ik de taal taai, het loopt niet soepel zoals andere boeken van haar.

In het boek speelt ook Pylades een rol, een mime. Dus weer een clown, net als het vorige boek. 

Het boek heeft wel weer mijn belangstelling voor het Romeinse rijk aangewakkerd, ik ga daar maar weer eens over lezen!

Ik heb het boek in de tas gehad in een stortbui en daarbij is het nat geworden. Ik denk niet dat het nog bruikbaar is.


 

Geen opmerkingen: