donderdag 20 mei 2021

Knock-out - Reinhard Kleist

 


‘Hoe vreemd is dat … Ik dood een man en de meeste mensen begrijpen dat en vergeven me dat. Hou ik daarentegen van een man, dan is dat in de ogen van velen een doodzonde en word ik tot een slecht mens gebombardeerd. Ik ben dan niet in de gevangenis beland, maar ik heb wel bijna mijn hele leven opgesloten gezeten.’

Stripbiografie van de homoseksuele zwarte wereldkampioen boksen Emile Griffith. Eigenlijk hield Griffith niet zo van boksen, hij wilde liever tafeltennissen en hoeden ontwerpen. Hij was min of meer gedwongen tot boksen, een van de weinige sporten in de VS die niet door colleges worden gedomineerd. Iets wat in het essay aan het eind van het boek nog een duidelijk wordt verteld. De strip is niet alleen vanwege het thema interessant, maar ook vanwege de mooie literaire uitvoering van het verhaal.




Geen opmerkingen: