dinsdag 31 juli 2018

De zwembadbibliotheek - Alan Hollinghurst

Ik heb dit boek sinds 1994, en ben er twee keer al in begonnen. Drie keer is scheepsrecht blijkt weer, want deze keer heb ik hem wel uitgelezen. In de tussentijd heb ik de Schoonheidslijn van hem gelezen, en dat was wel een boek dat ik in een keer uit las. De eerste twee keer vond ik het ook al een mooi tijdsbeeld van de homowereld voor de aidscrisis, van pisbakken en homosauna's, vooral erg sexueel. Waar ik moeite mee had was dat de plot nergens naar toe lijkt te gaan. Er is een moord, maar die hangt er een beetje bij en is eigenlijk niet meer dan een soort subplot. Het vriendje wordt opgelapt door een andere vriend die dokter is, en verdwijnt spoorloos. Op pagina 300 van het boek vroeg ik me nog af waar het nou heen zou leiden, maar op pagina 380 is het verhaal dan toch min of meer afgerond.

Geen opmerkingen: