zondag 21 december 2014

Indische duinen - Adriaan van Dis

Een interessant verhaal over hoe dingen doorgegeven worden. De familie komt na de oorlog in Indië naar Nederland, maar in henzelf woedt de oorlog door. Ook de ik-figuur, die pas na die oorlog geboren is, wordt gevormd door die oorlog. Hoe dat gaat wordt mooi beschreven in harde klare taal waarin niemand, ook de ik-persoon zelf, gespaard wordt.
Op de een of andere manier heet dit boek wel roman in de ondertitel, maar wordt het dat voor mij nooit. Je voelt aan alles dat dit de familie van Dis is. Wat extra fictie, wat minder dagboek had het voor mij een nog mooier boek gemaakt. Desalniettemin heb ik het met plezier, voor zover je dat kunt zeggen, gelezen en heeft het me tot nadenken aangezet over in hoeverre we gevormd worden door de geschiedenis van onze ouders, en in hoeverre we ons daaruit kunnen ontworstelen.

Geen opmerkingen: