zaterdag 10 augustus 2013

De infiltrant - Dennis Lehane

Ik heb dit boek bij Scheltema gekocht, midprice, 10 euro, omdat ik had bedacht dat ik dit jaar via boeken allerlei staten en tijdsgewrichten uit de VS wilde lezen. Nu, dat was 10 euro well spend.
De infiltrant is werkelijk een lekker boek. Over de jaren twintig in de VS lees ik eigenlijk niet zoveel en wist ik ook niet zoveel. Het blijkt dat het in de VS net zo broeierig en vol van revolutie als in Europa. Dat had ik eigenlijk niet verwacht, ik zag anarchisme als een echt Europese beweging.
Alle karakters in het boek zijn mooi, rond, hun emotie komt ergens vandaan. Met utizondering misschien van Eddie McKenna, die toch vooral een slecht man is, maar ja, ook die bestaan. Aan het eind wordt het spannend, voor het decor van de rellen in Boston in 1919. Daarbij heb ik ook weer inzichten opgedaan hoe zoiets ontstaat, denkend aan de rellen op het Tachrirplein, of de rellen in Londen van een jaar geleden. Dat mocht ook wel weer eens, na alle niet zo interessante boeken van de laatste tijd!

Geen opmerkingen: