woensdag 26 oktober 2011

Dokter Zjivago - Boris pasternak

Ik ben een maand in dit boek geweest. Dat maakt het moeilijk een recensie te schrijven. Het is een groot boek. 550 bladzijden valt nog wel mee, maar de thematiek en rijkwijkte zijn enorm, overdonderend. Wat dat betreft is het bijna het tegenovergestelde van mijn vorige boek, dat vooral heel klein was.
Dokter Zjivago begint tijdens de revolutie van 1905, gaat door met de revolte in 1917/1918 en eindigt om en nabij 1955. Het beschrijft de geboorte en de wording van de Sovjet Unie. Net als in Berlin Alexanderplatz voel je door het hele boek heen, ook al lees je weinig over de eigenlijke strijd, de revolutie. Het bepaalt het doen en laten van alle figuren in het boek. Ergens beschrijft Lara hoe de revolutie relaties tussen mensen opnieuw en heel anders definieert. Alle Russen moesten opnieuw leren wie en wat zij waren binnen het communisme en opnieuw leren hoe zij en hun partner en hun kinderen en families en vrienden zich verhouden.
Zoals veel Russische boeken meandert het alle kanten op, met enorm veel details. Personen worden op pagina 57 een keer genoemd en duiken op pagina 298 weer op. Naar het schijnt zit het boek vol met symboliek, veel beschrijvingen van bijvoorbeeld bomen of natuur staan symbool voor gevoelens. Dat heb ik allemaal gemist, vermoed ik. :) Net als veel van de opmerkingen van Zjivago, die eigenlijk een Russische intellectueel is, mij vreemd zijn.

Dit boek staat in mijn kast met gelezen boeken.

Geen opmerkingen: