Het is een rebellerend boek, Companion piece. Het is het vijfde deel van een kwartet, dat volgens Ali Smith opkwam toen die het vierde deel aan het schrijven was. Terwijl ze dat vierde deel moest schrijven wilde ze eigenlijk steeds dit schrijven. Dus een Companion piece, over Covid, gezelschap, als companion piece voor het kwartet seizoensboeken dat ze heeft geschreven. Het heeft ook een Hockney schilderij op de cover, net als de vier andere boeken.
Ik heb er erg van genoten, zeker de dialogen, die hilarisch zijn. Mooi is haar interpretatie van een gedicht van E.E. Cummings, "to start, to hesitate; to stop" (dat ik niet kende, maar qua titel natuurlijk direct refereert aan de Coronacrisis, een titel die Ali Smith niet geeft en die je dus moet weten of zoals ik, tegenkomen), 'death in reverse', gevolgd door een hoofdstuk over haar relatie met haar vader, van het eind tot aan het begin. Zo gaat het het hele boek door, allerlei referenties, grapjes, spelende woorden, hoofdstuktitels die terugkomen. Soms had ik wel het gevoel als eerstejaars in een vierdejaars college te zijn beland. Het deel Curlew doet ook denken aan de film Parasite, ook over een huis dat door een familie wordt overgenomen.
Het deel Curfew over de vrouwelijke smid in de middeleeuwen, misschien de maker van het slot uit het eerste deel Curlew, dat tijdens de Corona pandemie speelt, vond ik prachtig.
Dit boek is vertaald. Dat leek me erg moeilijk bedacht ik tijdens het lezen. Misschien moet ik de vertaling kopen om te lezen. Maar gelukkig schrijven de vertalers er zelf over:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten